Nieuwe sport, nieuwe racefiets
Wie mijn social media volgt, had dit ongetwijfeld al gezien. Door een hardnekkige blessure staat mijn loopactiviteit al sinds 2 juli on-hold. Toch zocht ik een alternatief om mijn energie en conditie op peil te houden… Fietsen! Op aanraden van de dokter en kinesist nam ik meteen de teugels in handen. Op zoek naar een racefiets. Maar hoe begin je hier nu aan? Ontdek samen met mij de tocht naar een goeie fiets.
10 miles in mineur
Hé, hier ben ik terug! Geen paniek, het was even stil rond mij maar de reden hiervoor was natuurlijk mijn blessure. Toch nog even schetsen hoe het allemaal begon… Op een maand tijd liep ik Dwars over de Mandel (10km), De Krottegemse Corrida (5km), 20 km door Brussel, Dwars door de Zilten (14km), Dwars door Beveren (5km), Neusser Sommernachtslauf (10km) en De nacht van West-Vlaanderen (21km). Gevolgd door intensieve fiets- en looptrainingen door de gebergtes in Tenerife. Alles samen was teveel voor mijn knie. Dit kwam tot uiting door pijn bij het plooien. Ik besloot om een week te rusten en dan de 10 miles ‘op het gemak’ uit te lopen (ik was namelijk al ingeschreven).
Helaas was een week rust niet voldoende. Al na 2 km voelde ik een stekende pijn bij elke stap. Opgeven staat niet in mijn woordenboek dus op karakter liep ik tot 8 km. (ik probeerde echter nog een mooie glimlach te toveren naar de fotograaf maar mijn gezicht sprak boekdelen) De pijn was plots niet meer te harden en in iedere bocht kwam de pijn sterker opzetten. Ik moest toegeven aan mijn eigen lichaam en voor de eerste keer liep ik de wedstrijd niet meer uit… teleurgesteld verliet ik de race.
9 sessies kinesie/fysio
Na de reis in Tenerife ging ik al langs bij een bevriende sportdokter die me 9 kinesessies voorschreef. Dus gelukkig had ik de dag na de Ten Miles al een kinesessie bij FORME Sports and rehab ingepland. Het was al snel duidelijk bij de kinesist wat ik had: het Tractus Iliotibialis Frictie Syndroom of gewoon ITB. Het is een veelvoorkomende overbelastingsblessure bij lopers. De kniepijn situeert zich aan de buitenzijde van de knie en komt op bij belasting en verdwijnt geleidelijk bij rust. Omdat ik toch ernstige pijn had, mocht ik een maand niets doen van sport en moest ik spier-verstevigende en corestability oefeningen uitvoeren bij de kine en thuis.
Op zoek naar iets anders
Na 9 kinesie-sessie voelde ik nog steeds hevige pijn vooral tijdens het autorijden. Bij het induwen van het koppelingspedaal voelde ik nog steeds de druk op mijn knie. Tijd om nog es feedback te vragen aan de sportdokter. Die bevestigde nogmaals het ITB syndroom en schreef nog 18 kinesessies voor. Lopen is na een maand rust nog steeds niet aan de orde en volgens de dokter begin ik best voorzichtig op te bouwen vanaf eind september pas :(. Gelukkig bestaan er nog
andere sporten dan lopen! Zo begon ik met zwemmen en fietsen met mijn mama’s racefiets. En dat laatste…ja dat beviel me wel! Op zoek naar een eigen racefiets dus!
Een racefiets kiezen
Natuurlijk is het aangewezen om even te testen of je de fietsgrinta te pakken krijgt dus ik nam even de fiets van mijn moeder ter harte.
Omdat mijn moeder groter is dan mij was de hoogte van haar zadel niet ideaal voor mij. Ze heeft dit laten goed zetten, afgestemd op haar lichaam dus aan het zadel kwam ik best niet. Met als gevolg dat ik na het fietsen wat last had van mijn rug. Ondertussen groeide mijn liefde steeds meer voor koersen en dacht ik erover om een eigen fiets aan te schaffen. Toen de dokter dan bevestigde dat fietsen ideaal was met mijn blessure, wist ik het: ik koop een eigen koersfiets. Maar hoe kies je nu je race- of koersfiets? Met welke factoren moet je rekening houden?
Eerst moet je jezelf enkele vragen stellen:
- Wat wil je fietsen? In mijn geval: vooral knooppunt-routes op de baan rijden met vrienden
of alleen - Hoeveel keer per week? Ik graag toch 1 keer per week, bij goed weer en tijd 2 keer per
week - Welke afstanden wil je fietsen? Van mij is dit minstens 40km (nu mag ik niet zoveel meer doen wegens mijn blessure)
- Waar wil je fietsen? Heuvels zoals in de Ardennen of plat? Ik vooral West en Oost-
Vlaanderen (dus een mix tussen plat en heuvelachtige gebieden) - En last but not least: welk budget wil je spenderen aan je fiets? Mijn budget lag tussen de
€750 en €1000
1) Nieuw of tweedehands?
Ik heb getwijfeld om een tweedehands fiets te kopen. Ik had een 4 jaar oude fiets op het oog die
meer dan gehalveerd was in prijs, maar uiteraard is deze fiets al gebruikt. Omdat ik mijn fiets
ooit misschien opnieuw wil verkopen, is het wellicht gemakkelijker om een fiets van 2 jaar oud te
verkopen in plaats van 6 jaar oud. Ook de service en uitgebreide keuze heb je bij een tweedehands fiets niet. Zoals ik al merkte bij de fiets van mijn moeder vond ik het belangrijk dat
mijn fiets volledig gemonteerd en afgestemd was op mijn lichaam, ook dit is niet het geval bij
tweedehands racefietsen. Er is een grote online markt voor tweedehands waar ze vaak ook nog
(te)veel geld vragen. Voor 200 euro meer dan die tweedehands fiets had ik een volledig nieuwe.
Mijn keuze was gemaakt.
2. Welke framemaat?
De frame is de zitbuis op de fiets. Omdat je geen fysieke klachten (zoals bv. rugpijn) zou hebben,
is het belangrijk dat je de juiste framemaat hebt. Maten van damesfietsen variëren van maat 51 tot 61 en herenfietsen van maat 54 tot 66. Ik vond online een formule om de juiste framemaat te
bepalen: sta op blote voeten met je voeten ongeveer 15 centimeter van elkaar. Meet dan de lengte
van je binnenbeen (vanaf je lies tot aan de grond). Doe dan je binnenbeenlengte x 0,65/0,66, rond af naar een geheel getal en dit moet je framemaat zijn.
3. Welke zadel(hoogte)?
Vrouwenzadels zijn breder omdat de zitknobbels verder uit elkaar staan dan bij mannen (wij hebben nu eenmaal een bredere poep ). Hoe breder het zadel, hoe meer comfort, maar hoe smaller het zadel, hoe meer kracht je kan zetten en dus sneller kan rijden. Naast de vorm speelt ook het materiaal een rol. Een gelzadel is duurzaam maar warm, een leren zadel gaat langer mee en vormt zich naar uw lichaam. Vaak staat er al een vast zadel op een nieuwe fiets en hoef je deze dus niet meer te kiezen. De zadelhoogte is de afstand van de naaf van het voorste tandwiel via de buis tot aan de bovenkant van het zadel. In hetzelfde artikel vond ik ook een formule voor de juiste hoogte: je binnenbeenlengte x 0,8885. Daarbij zou je been bijna gestrekt moeten zijn als je met het midden van je voet in rust op de trappers met één trapper naar beneden staat. Als je op het zadel zit, moeten je voeten net de grond raken voor een goeie houding.
4. Welke stuurhoogte?
Het stuur bepaalt mee de zithouding. Als je stuur niet goed staat, kunnen schouder, -nek of rugklachten voorkomen. Met een racestuur zit je dieper en kan je gemakkelijker tempo maken dan met een gewoon stuur. De vuistregel voor een goeie hoogte is: zet je elleboog tegen de punt van het zadel en zorg dat je vuist net het stuur raakt.
5. Welke pedalen?
Zowel mountainbikers als racefietsers maken gebruik van een kliksysteem om de schoen te verbinden aan het pedaal. Dit kan door middel van schoenplaatjes. Het voordeel van zo’n kliksysteem is dat je ook aan het pedaal kan ‘trekken’ ipv enkel te duwen. Hierdoor kan tijdens de gehele trapbeweging kracht worden uitgeoefend, waardoor er sneller en/of langer gefietst kan worden dan op een gewone fiets. (Deze kracht heet de middelpuntvliedende kracht.) Er bestaan twee soorten schoenplaatjes:
SPD-pedalen (tweepuntsbevestiging)
SPD wordt vooral gebruikt bij mountainbikers of cyclocrossers. De pedalen hebben een open binding waardoor je gemakkelijk en snel kunt in- en uitklikken. Daarnaast is het van belang dat vuil en modder effectief wordt afgevoerd. Ik koos voor deze omdat ik dan schoenen kan kiezen die ik in de toekomst nog kan gebruiken om ook mee te mountainbiken.
SPD-SL-pedalen (driepuntsbevestiging)
SPD-SL wordt gekenmerkt door een relatief groot contactoppervlak tussen pedaal en de schoen. Dit oppervlak zorgt voor een maximale ondersteuning en krachtoverbrenging op de pedalen. De keuze van je pedalen hangt af van persoonlijke voorkeur voor een merk of de mate van speling die de pedalen bieden.
Shifting Gears Brugge – Specialized Concept Store
Omdat ik mijn Specialized fiets dus nieuw kocht in Shifting Gears Brugge werden alle bovenstaande topics voor mij op maat klaargezet toen ik achter mijn fiets mocht. Bedankt voor deze topservice!
Fietsen jullie ook soms? Laat het mij hieronder weten! Sowieso volgen nog meerdere blogposten over alles wat met fietsen te maken heeft. Nu ga ik zelf een toertje gaan fietsen :). Geniet van jullie dag!